Een cadeau waar je iets aan hebt
Vanuit mijn jarenlange ervaring met cadeaus, waarvan nu ongeveer 10 jaar ook met gepersonaliseerde cadeaus, ga ik het in deze blog hebben over de toegevoegde waarde van een gepersonaliseerd cadeau. Een cadeau waar je zelf blij van wordt, en waar de ontvanger iets aan heeft.
Waarom zou je een cadeau personaliseren met een naam, een tekst, een tekening of een foto? Je geeft het toch persoonlijk af. ( in de meeste gevallen dan toch, je kan ook iets laten bezorgen). Je kan er bovendien een kaartje bijvoegen.
Ik krijg die vraag ook af en toe, van mensen die met het idee wel zitten, maar opkijken tegen de inspanning. Het lijkt inderdaad dat je een heleboel moeite moet gaan doen om een gepersonaliseerd cadeau te maken.
Later ga ik ook nog toelichten hoe eenvoudig het personaliseren eigenlijk is.
De aanleiding voor een cadeau
Om te beginnen, er zijn wellicht honderden verschillende omstandigheden of aanleidingen waarvoor je vind dat een cadeautje nodig is. Voor heel wat van deze gelegenheden is het helemaal niet nodig om met een gepersonaliseerd cadeau te komen. Eender welk cadeau is steeds een uitdrukking van belangstelling, zorg, bekommernis.
Dus blijf zeker spontaan een bloemetje meenemen voor je partner, of een placemat voor oma, een tijdschrift voor je buur, een flesje wijn voor opa, enz...
Ik noem dat de wel eens de “snelle cadeautjes “. dat klinkt misschien wat oneerbiedig maar dat is het zeker niet. Want zoals gezegd het is steeds een expressie van behartiging of aandacht.
Voor heel veel andere gelegenheden is meer aandacht vereist om met een passend cadeau te komen. Meer nog! je zou graag deze keer met iets speciaal willen komen, iets ‘niet alledaags’, iets anders, iets aparts. Dan is een gepersonaliseerd cadeau absoluut een meerwaarde, ik zou haast zeggen onvermijdelijk.
Deze gelegenheden hoeven niet noodzakelijk buitengewoon groots te zijn zoals een trouwfeest, jubileum of chique babyborrel. Maar ook voor als je iemand speciaal wil bedanken, een uitnodiging voor een etentje of barbecue, voor je geliefde, een persoonlijke uitnodiging, en vergeet zeker ook niet om met iemand de draak te steken, of een grapje uit te halen.
Cadeau met een meerwaarde
Je begrijpt dat ikzelf bij zoveel mogelijk gelegenheden met een gepersonaliseerd cadeau kom. Omdat ik natuurlijk aan de bron ervan zit, maar ook altijd een beetje uit professionele overwegingen. Om reacties te peilen van de ontvangers en van de omgeving. Al geniet ik ook stiekem van de bekommerde blikken van anderen, die zich nu afvragen of hún cadeau wel nog geapprecieerd zal worden.
Alhoewel dit wil ik direct uit de weg ruimen. Uit ervaring weet ik dat bijna elke “gift” gewaardeerd wordt. Het zou kunnen dat het cadeau op zich niet mooi wordt gevonden, maar dat is niet helemaal hetzelfde. Met het “schenken” druk je een bepaalde genegenheid uit, en dat wordt steeds geapprecieerd.
Waarom is dat gepersonaliseerd cadeau voor zulke gelegenheden nu zo geschikt? Dat heeft in de eerste plaats te maken met het gevoel dat je bij de ontvanger ontlokt.
Doordat een naam, een datum, een persoonlijke boodschap die betrekking heeft op de gelegenheid zelf, een foto, in één geheel met het cadeau te voorschijn komt ontstaat dat “wauw” gevoel.
Een onverwacht cadeau
En dan is er de verrassing van het “onverwachte”. Je gaat naar bepaalde gelegenheden en er wordt van je verwacht dat je een cadeau meebrengt. Het onvermoede zit hem helemaal in de personalisatie.
Vervolgens komt het besef bij de ontvanger dat er meer dan één stapje extra is gezet. Er is heel veel aandacht en moeite gegaan naar het cadeau om er iets buitengewoons, iets ‘speciaal voor jou’ van te maken.
Zeer regelmatig krijg ik berichtjes van klanten. Maanden soms jaren later is de herinnering aan het cadeau nog levendig. Het cadeau staat nog steeds op de kast, of is nog steeds in gebruik. Er wordt nog steeds over gepraat en aan herinnerd.
Letterlijk een onvergetelijk en blijvend cadeau.
En ook voor jezelf natuurlijk. Je bent zelf opgewonden omdat je weet dat je een fantastisch cadeau bij je hebt. Je kan haast niet wachten om het gezicht te zien van degene aan wie je het cadeau gaat geven. Dat soort gevoel heb je bij een geslaagd cadeau. Je weet het gewoon vooraf.
Het komt uiteindelijk neer op emotie. Herinneringen vreugdevolle, droevige of grappige, ontroering en vertedering, liefde en genegenheid, uitgedrukt in een gepersonaliseerd cadeau.
Groet, Valerie.